روشن شدن ابعاد مسئله سانچی چقدر زمان می‌برد؟
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: فرایند بررسی این سانحه با مشارکت همه ذینفعان حدود سه ماه زمان می‌برد تا به قضاوتی منجر شود که همه ابعاد حادثه مشخص شود.
كدخبر: id-67268
تاريخ: 2018-01-16 11:48:48

به گزارش گام نیوز محمد راستاد در برنامه خبری به تشریح برخی جزئیات جدید سانحه نفت‌کش سانچی پرداخت و اظهار داشت: کشتی فله‌بر چینی از سمت سینه به سمت راست کشتی ما برخورد کرده است و دماغه فله‌بر به صورت مستقیم به بدنه نفت‌کش و سمت راست برخورد کرده است.

وی با بیان اینکه کشتی‌های نفتکش دارای دو جداره بیرونی و جداره مخزن هستند، گفت: با وارد شدن ضربه به بدنه نفت‌کش، دماغه کشتی فله‌بر از جداره اول (بدنه) عبور کرده است و فاصله 2.5 متری جداره بدنه را رد کرده و موجب شکاف جداره مخزن شده و وارد مخزن شده است که همین امر به بروز سانحه و انفجار رخ داده است.

راستاد افزود: کشتی فله‌بر حدود 64 هزار تن محموله داشته است که با توجه به جرم سنگین نیروی زیادی به بدنه وارد کرده است و موجب شکاف بدنه و جداره دوم و در نهایت انفجار شده است. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره آسایشگاه پرسنل و خدمه نفت‌کش، توضیح داد: آسایشگاه کابین استقرار ملوانان و افسران است؛ در بالاترین قسمت کشتی نفت‌کش بریج و پل فرماندهی است که در ساعت 20 شب وقوع حادثه افسر سوم کشتی مسئولیت کنترل ناوبری را بر عهده می‌گیرد و در زمان حادثه افسر سوم در پل فرماندهی حضور داشته است.

وی ادامه داد: ساعات کاری ملوانان و همچنین موتورخانه 7 صبح تا 17 است و در ساعت وقوع حادثه همه خدمه موتورخانه و اغلب افسران در استراحت بودند زیرا موتور این کشتی‌های نوین، اتوماتیک است و نیازی به حضور دائم خدمه در موتورخانه نیست بلکه آنها در آسایشگاه حضور دارند و در صورت بروز مشکل و شرایط اضطرار به سرعت آلارم‌هایی در اتاق‌های آنها به صدا در می‌آید.

راستاد اضافه کرد: در لحظه تصادف دو کشتی افسر دوم و افسر سوم در پل فرماندهی حضور داشتند همچنین ما چهار دانشجو در این نفت‌کش داشتیم که سه نفر دانشجوی روی عرشه و یکی دانشجوی موتورخانه بود، البته همه در حال استراحت بودند به جز افسر ناوبر که در پل فرماندهی حضور داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: آسایشگاه خدمه تا محل اصابت دو کشتی به یکدیگر و انفجار حدود 80 متر فاصله دارد اما با بررسی فیلم‌هایی که شناورهای صیادی از لحظات اولیه برخورد به ما دادند مشخص بود که انفجارها بسیار بزرگ و حریق زیاد بوده است که قطعاً این انفجارها تأثیرات خود را روی فضای زیستی دریانوردان گذاشته است و قطعاً ورود دود و گازهای سمی به محل زیست پرسنل رخ داده است.

راستاد عنوان کرد: معمولاً افسر ناوبری در پل فرماندهی با بروز شرایط اضطرار، دگمه آلارم و شرایط اضطرار را فشار می‌دهد اما مشخص نیست در این حادثه چرا اعلام اضطرار نشده است و شاید زمان به قدری کوتاه بوده است که قدرت تصمیم‌گیری نمانده است زیرا در لحظه برخورد دو کشتی و پس از آن هیچ گونه علایم و سیگنالی از کشتی ارسال نشده است.

وی افزود: نفت‌کش سانچی جوان و مدرن بود و همه تجهیزات ایمنی نجات را داشت.

وی به جعبه سیاه (VDR) نفت‌کش اشاره کرد و گفت: گروه جست‌وجو و نجات چینی در تنها ورود خود به کشتی که نیم ساعت بیشتر به طول نیانجامید توانستند جعبه سیاه و دو پیکر جانباختگان این حادثه را از نفت‌کش خارج کنند؛ جعبه سیاه ثبت‌کننده اطلاعات شناور و صداها و مکالمات پل فرماندهی است و نظیر هارد کامپیوتر اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند و در بسته‌بندی ایمن نگه داشته شده است که بعد از رمزخوانی اطلاعات آن به عنوان منابع گروه بررسی سوانح مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: همچنین با شهود این حادثه، کارکنان و خدمه کشتی فله‌بر ماهیگیران کشتی‌های صیادی و همچنین تیم جست‌وجو و نجات مصاحبه انجام می‌شود.

راستاد گفت: فرایند بررسی این سانحه با مشارکت همه ذینفعان حدود سه ماه زمان می‌برد تا به قضاوتی منجر شود که همه ابعاد حادثه مشخص شود و قطعاً این رمزخوانی با حضور همه ذینفعان و نماینده کشوری که سانحه در آن رخ داده است، خواهد بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی دریانوردی، در شرایط اضطرار خدمه می‌توانند از چند نوع وسیله نجات نظیر قایق نجات استفاده کنند؛ ‌ایران نیز عضو کنوانسیون جست‌وجو و نجات دریایی است در این شرایط اغلب اعضای سازمان جهانی دریانوردی که به این کنوانسیون ملحق هستند الزام دارند که در بروز چنین حوادثی همه توان خود را برای جست‌وجو و نجات خدمه آسیب‌دیده به کار گیرند.

راستاد گفت: چینی‌ها در این 8 روز 10 شناور پیرامون محل وقوع حادثه مستقر کردند که شناورهای سالویج و جستجو و نجات دریایی نیز بود ضمن آنکه ژاپن و کره جنوبی هم شناورهای امدادی به منطقه اعزام کردند.

وی ادامه داد: با توجه به بروز حریق که یک هفته مداوم در جریان بود و روز آخر با انفجارهای متعدد کل بدنه کشتی در حال سوختن بود نمی‌توان چندان امیدوار باشیم که پیکر جانباختگان این حادثه یافته شود. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: البته آزمایش‌های DNA از خانواده‌های خدمه ایرانی انجام شده است که این آزمایش‌ها روی آن سه پیکری که در اختیار داریم انجام می‌شود تا شناسایی شود.

منبع: مشرق